Helsingin yliopiston OKL opiskelijat ohjelmoinnin ja robotiikan pyörteissä

Helsingin yliopiston toisen vuosikurssin OKL opiskelijat opiskelivat ohjelmointia ja robotiikkaa osana perusopintojaan. Opiskelijat tutustuivat aiheeseen ennen ryhmäopetuskertoja selvittämällä, mitä vuonna 2016 voimaan tulevissa opetussuunnitelman perusteissa kerrotaan ohjelmoinnista ja robotiikasta sekä miten Suomessa ja muissa maissa aihetta on opetettu kouluissa. Ryhmäkertojen alussa opiskelijat esittelivät toisilleen näitä aiheesta kokoamiaan esityksiä. Mahtavia koosteita esitettiin ja ne herättivät paljon keskustelua ja pohdintaa teeman ympärillä. Keskustelimme muun muassa siitä, miksi ohjelmointi on osana uutta opetussuunnitelmaa ja mitä taitoja itse asiassa ohjelmoinnin avulla opetetaan. Ideoita ohjelmoinnin ja robotiikan käyttämisestä alakoulun opetuksessa jaettiin myös paljon. Asiasta keskusteltiin oppiaineiden opetuksen näkökulmasta ja erityisesti osana 2000-luvun taitoja ohjaavissa oppiainerajoja ylittävissä projekteissa.

Opiskelijoiden ajatuksia:

Flipped classroom- toteutus oli hyvä, siis ”tylsä” tiedonhaku ja aiheeseen tutustuminen tehtiin kotona ja tunnilla opettajaa vaativat sovellukset ja harjoitukset.

Robotiikka ja ohjelmointi olivat todella vieraita asioita ennestään. Ennakkotehtävä ryhmäkertaa varten oli hyvä, kaikilla oli sitä kautta jotain pohjatietoa asiasta. Tunnilla viimeistään selvisi ettei ole kyse mistään mahdottoman vaikeasta asiasta. Oli mahtavaa päästä itse tekemään ja ideoimaan.

Ryhmäkertojen päätavoitteena oli, että kaikki toisen vuosikurssin 140 opiskelijaa pääsevät itse kokeilemaan ohjelmointia ja harjoittelemaan ongelmanratkaisua ja loogista päättelyä ohjelmoinnin ja robotiikan avulla. Opiskelijat tutustuivat ohjelmointiin ja robotiikkaan konkreettisesti itse ohjelmoimalla Legon EV3-robotteja. Ensimmäisissä harjoituksissa robotti saatiin liikkumaan eteenpäin ja seuraavissa harjoituksissa harjoiteltiin sensoreiden käyttöä. Ryhmäkerta huipentui robottikisailuun. Opiskelijat saivat tehtäväkseen ohjelmoida robotti kulkemaan lattiaan merkitty reitti mahdollisimman nopeasti. Tunnelma oli käsin kosketeltava kun opiskelijat valmistautuivat leikkimieliseen kisaan. Merkittyä rataa mittailtiin, robotteja ohjelmoitiin ja testattiin ja keskustelua ohjelmointivaihtoehdoista käytiin. Yksi joukkue testasi myös robottikuiskausta (kuiskailivat robotille, jotta robotti toimisi itse kisassa sovitulla tavalla). Itse kisassa MegaRasher ja muut robotit ottivat mittaa toisistaan.

Opiskelijoiden ajatuksia:

Todella hauska ja innostava kokonaisuus! Hyviä konkreettisia vinkkejä robotiikasta alakoulussa. Kokonaisuus nostatti paljon mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin etsiä omatoimisesti vastauksia.

Innostava ja erilainen tunti. Sai ihan ”vahingossa” mahtavan flow-fiiliksen. Ongelmanratkaisutaidot kehittyi ihan kohisten. Jäi kipinä ottaa itse selvää.

Aluksi aihe oli pelottava, mutta nyt en jaksa odottaa, että pääsisin opettamaan ohjelmointia ja robotiikkaa.

Kiitos kaikille opiskelijoille aktiivisesta osallistumisesta ja hyvistä keskusteluista!

Tiina

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s