Mikkelän koulun kolmoset robottiviikon hammasrattaissa

Marraskuuhun mahtui kaksi teemaviikkoa tulevaisuuden koulussa yhä tärkeämmäksi käyvien aiheiden puitteissa: viikolla 46 oli koodiviikko ja viikolla 48 vietettiin robottiviikkoa. Halusimme Mikkelässä joulunaluskiireistä huolimatta panostaa näihin teemoihin, sillä koodauksen ja robotiikan merkitystä kehittyvässä maailmassa ei voi vähätellä.

Polkaisimme robottiviikon käyntiin pohtien lasten kanssa, mitä ovat robotit. Arvata saattoi, että mielikuvat roboteista rajoittuivat akselille C3PO:sta Terminatoriin ja RoboCopiin, eli mielikuva androidista eli oppilaiden käsityksessä vahvana.

Populaarikulttuurin androidirobotit ja oppilaiden arjessa näkyvät robotit ovat vielä kaukana toisistaan.

Populaarikulttuurin androidirobotit ja oppilaiden arjessa näkyvät robotit ovat vielä kaukana toisistaan.

Alunperin sana robotti onkin tsekkiä ja tarkoittaa pakkotyötä, jota maaorjilla Euroopassa teetettiin. Teknologistumisen edistyessä se viittasi nimenomaan ihmistyövoiman korvaaviin laitteisiin, joilla oli inhimillisiä ominaisuuksia, kuten käden liikettä mallintaviin teollisuuden nivelrobotteihin.(1)

Syötin oppilaille ajatuksen siitä, että robotteja näkyy television ja pelien lisäksi arjessakin, ja joku lapsi palautti näppärästi pallon keksimällä, että heillä surraa kotona robottipölynimuri. Määrittelimme robottien tehtäväksi ihmisen elämän helpottamisen.

Tämän lyhyen alustuksen innoittamana lapset saivat suunnitella ja ”rakentaa” omat robottinsa harmaata kartonkia, metallihohtoista jätepaperia ja haaraniittejä hyödyntämällä. Ensin piti keksiä robotin tehtävä ja sitten pohtia tarkoituksenmukaisin malli sen suorittamiseen.

Tulokset olivat moninaisia ja hellyyttäviä! Oli kokkirobotteja, koulukiusaamiselta suojaavia robotteja, ruoholeikkaajarobotteja ja vaikka mitä!

Oppilaat kehittivät robotteja mitä moninaisimpiin käyttötarkoituksiin. (Kuva viime vuoden robottiviikosta, kun tällä kertaa kamera jäi kotiin.)

Oppilaat kehittivät robotteja mitä moninaisimpiin käyttötarkoituksiin. (Kuva viime vuoden robottiviikosta, kun tällä kertaa kamera jäi kotiin.)

Viikon aikana oppilaat saivat myös tutustua oikeisiin robotteihin Legon Mindstorms NXT -sarjan siivittäminä. Koodiviikon hengessä lapset opettelivat antamaan käskyjä roboteille ja seuraamaan, kuinka orjallisesti ne tehtäviään suorittivat. Oppilaat olivat haltioissaan!

Legon Mindstorms NXT -robotit havainnollistivat lapsille hyvin robottien toimintaa.

Legon Mindstorms NXT -robotit havainnollistivat lapsille hyvin robottien toimintaa.

Ja jos ette usko minua, lukekaa se lasten kynästä:

Oppilaiden kommentteja "robotunnista".

Oppilaiden kommentteja ”robotunnista”.

Julia Uusoksa (Oppia ikä kaikki), Mikkelän koulu, Espoo

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s