Taiviksen koodaajat

Taivallahden peruskoulun syksyllä fysiikkaa opiskelevat kasiluokkalaiset tutustuivat Koodiviikon tienoilla Koodaustunti-sivuston Kokeile samantien -tehtäviin (http://koodaustunti.fi/miten-aloitan-koodaamaan/).

Kommentteja:

Mitä teit? Ohjelmoin Angry Birds -linnun liikerataa. Mitä opit? Ohjelmointi voi olla helppoa! Miltä se tuntui? Kivalta!
Maria

Se oli kivaa, koska tykkään juuri tuollaisista tehtävistä.
Tein reitin vihaiselle linnulle.
Opin ongelman ratkaisua.
Anni

Minä mietin reitin ja katsoin meneekö possu siitä, jos ei, mietin uudestaan tai kokeilin erilaisia ratkaisuja.
Mikael

No scratch-pohjainen ohjelmointi oli minulle jo ennestään tuttua. Tein kaikki 20 tehtävää aika ripeästi. Tunnin lopulla autoin pariani.
Henri

Robottiviikolla 6D-luokkalaiset sekä kuusi innokasta kahdeksaluokkalaista pääsivät päiväksi Tekniikan museoon. Kuudesluokkalaiset tutustuivat ensin tekniikan historiaan ja innovointiin omatoimiseen vierailuun suunnattujen Malmista tuotteeksi ja kierrätykseen sekä Tekniikan historia ja minä -tehtävämateriaalien avulla. Kahdeksasluokkalaiset saivat pelata TekGamea ”ikivanhoilla” kännyköillä ja selvittää mm. miten lapamato, piikkilangankiristäjä ja tervaräkärit liittyvät suomalaiseen teollisuuden historiaan (http://www.tekniikanmuseo.fi/tekgame_ylakoulu.html). Pelissä jaettiin sekä tietopisteitä että luovuuspisteitä. Nopeimmat kutosluokkalaisetkin pääsivät kokeilemaan pelaamista.

Evästauon jälkeen siirryimme Innokas-työpajaan. Lyhyen, innostavan esittelyn jälkeen oppilaat alkoivat rohkeasti koodata roboteille toimintaohjeita nopeuskisaa varten. Kisassa robotin piti kulkea ensin suoraan, kiertää limsapullo ja palata takaisin lähtöpaikkaan. Toisena tehtävänä oli “sumopaini”, jossa voittajaksi julistettiin tiimi, jonka robotti sai työnnettyä muut robotit pois poistumatta itse ympyrän muotoiselta pelialueelta. Hauskoja ja jännittäviä hetkiä koettiin sekä koodausvaiheessa että kisan aikana!

Mitä teit?
Ohjelmoin robotteja.

Mitä opit?
Opin, miten ohjelmoidaan robotteja.

Miltä se tuntui?
Ohjelmointi oli kivaa!

Emma

6D-luokkalaiset tutustuivat suomalaiseen tekniikan historiaan ja suomalaisten keksintöihin Tekniikan museossa.

6D-luokkalaiset tutustuivat suomalaiseen tekniikan historiaan ja suomalaisten keksintöihin Tekniikan museossa.

TekGamea pelaamassa

TekGamea pelaamassa

Nopeuskisan voittajat työn touhussa

Koodauksen lumoissa

Anna-Maija Niiranen, Taivallahden peruskoulu, Helsinki

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s