Koodauskiertueen kouluttajamietteitä

Kokkolan työpajoissa oli kouluttajia kattavalla taustalla:Tomi ja Antti ohjelmointialalta sekä Anna-Kristiina  ja Jens perusopetuksen puolelta. Kokkolassa koulutettavista huokui innostava ja aktiivinen yhdessä tekeminen.IMG-20151027-WA0005

Onnistuneen koodauskiertuepäivän jälkeen matkasimme kohti pohjoista. Matkalla ja seuraavana päivänä pohdimme muutamia koulutuksen kohderyhmään sekä sisältöön vaikuttavia seikkoja. Nämä ajatukset eivät linkity ainoastaan Kokkolan päivään vaan ovat tulosta useammasta koulutuspäivästä tältä sekä viime vuoden kiertueelta.

Koulutuksen kohderyhmä luo aina omat haasteensa. Innokkaan koulutuksiin tulevat opettajaryhmät ovat melko heterogeenisia. Ohjelmointitaidot ja yleinen tietämys ohjelmointiin liittyvistä asioista vaihtelee yhtä lailla kuin opettajien TVT:n käyttötaidot. Kouluttajina haluaisimme kohdentaa koulutuksen sisällön vastaamaan tarpeita mahdollisimman tarkasti. Toivoisimme myös kohdennettua, suoraa palautetta koulutettavilta, jonka avulla voisimme kehittää työpajoja. Pohdinnoissamme nousi esille koulutuksen yhdenmukaistaminen. Nyt pyrimme tarjoamaan mahdollisimman yhdenmukaisen paketin koulutuksissamme vakioimalla sisällöt. Kouluttajana kehittyminen vaatii jatkuvaa oman toiminnan arviointia. Olisiko mahdollista vetää työpajoja tai koulutustuokioita samoilla sisällöillä, mutta vaihtoehtoisilla rungoilla? Tai edelleen, voisimmeko tarttua hetkeen ja kuunnella herkällä korvalla kulloisenkin koulutusryhmän toiveita? Toki meistä jokainen pyrkii jo nyt muovaamaan koulutussisältöjä tavoittamaan sen hetkisen ryhmän tasoa.

IMG-20151027-WA0010 IMG-20151028-WA0003

Opiskelumotivaatioon vaikuttava tekijä lähtötason lisäksi on opiskeltavan aiheen pakollisuus. Kuten yleisesti on tiedossa, vapaaehtoisuuteen sekä omaan haluun perustava opiskelu tuottaa varmemmin tulosta. Parhaimmillaan opettaja itse kokee aiheen tärkeäksi. Uuden asian haltuunottaminen vaatii sekä keskittymistä, että ajallista panostusta. Työnantajan tarjoama täydennyskoulutus ei ole ainoa ratkaisu digikuilun kiinni kuromiseksi. Toisaalta pelkkä into ja halu päästä koulutukseen ei riitä. Kiertueen työpajat on kohdennettu eri tasoisille opettajille, sekä vasta ohjelmoinnin aloittaville, että kokeneemmille. Juuri aloittava ei saa paljoakaan irti edistyneemmille tarkoitetusta koulutuksesta, eikä konkari ensimmäisten askeleiden kertauksesta.

IMG-20151027-WA0004

Käsi sydämelle kollegat: Onko oma asenteemme kunnossa?

Vaikka opettajina pidämmekin läksyjen tekoa sekä omaa vaivannäköä tärkeänä, tuntuu tämä itsestäänselvyys unohtuvan, kun hyppäämme pulpetin toiselle puolelle. Odotamme oppilailtamme aktiivista otetta, mutta jäämme liian usein itse passiivisena odottamaan tiedon päähän kaatamista. Maailma, jossa nykyään elämme, ei toimi enää mallivastausten pohjalta. Substanssin laajuus ja toimintaympäristön muuttumisvauhti on niin hurjaa, ettei meillä ole mahdollisuutta jäädä odottamaan hetkeä, jolloin koko paketti on hallussamme. Sähköisen toimintaympäristön haltuunottoon, koodaamisen alkeiden oppimiseen tai digiloikan ottamiseen, kutsuttakoon asiaa millä nimellä tahansa, vaaditaan rohkeutta sekä heittäytymistä tuntemattomaan yhdessä oppilaiden kanssa.

Omien osaamisen puutteiden myöntäminen ja avun pyytäminen rohkeasti ovat avaimia oppimisen oveen. Enää opettaja ei ole kaikkitietävä ja -osaava kansankynttilä, joka osaa vastata joka kysymykseen. Enää ei tarvitse pitää kaikkia lankoja käsissään. Riittää, kun opettajalla on vain se punainen lanka ja annetaan oppilaiden käsiin ”verkkojohdot”. Oppilaat ottavat haltuun niin ohjelmoinnin kuin tieto- ja viestintätekniikan salat sukkelammin kuin me opettajat. Könytään alas norsunluutorneistamme ja tehdään ohjelmointiin liittyvän substanssin opiskelu oppilaidemme rinnalla sekä jopa heidän avustaminaan. Meille jää tehtäväksi tarjota aikuisen tuki ja esimerkkinä toimiminen.

Innokas-kouluttajat Anna-Kristiina, Tomi ja Antti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s