ScratchDuino -pilotti jatkuu Pohjois-Hervannan koululla

Koulumme 9. luokkalaiset teknisen työn valinnaisoppilaat saivat eteensä ScratchDuino robotit. Oppilaat aloittivat Scratch- ohjelmointikielen opiskelulla ja tutkimme robotti- laatikon sisällön. Robotit saatiin nopeasti liikkeelle ja tehtävänä oli tämän jälkeen tutustua sensoreihin sekä jokaiselle parille tehtävänä oli laatia ohjelma valitsemalleen sensorille. Sensoreiksi valikoituivat kosketussensori, valosensori, heijastuvan valon sensori sekä infrapunasensori.

Oppilaat ohjelmoivat viivaseuraajarobotteja, robotin, joka reagoi taskulamppuun pimeässä, robotin joka väisti esteitä sekä kosketukseen reagoivan robon.

ScratchDuino sensorit from Innokas Network on Vimeo.

Kaksi tuntia meni todella nopeasti ja Scratch- ohjelmointikin oli yllättäen oikein kiinnostavaa myös ” isommille” oppilaille.

Toisella kahden tunnin jaksolla otimme teemaksi viivaseuraajarobotit ja rakensimme ympyräradan kilpailua varten. Ohjelmointi vei taas oppilaat mukanaan ja pian oli kisarobotteja jo testattavana radalla. Aika paljon oppilaat ohjelmallisesti säätivät sensoreiden arvoja, jotta eteneminen olisi mahdollisimman tehokasta. Myös bluetooth yhteyttä testailtiin. Kilpailu ajanottoineen oli riemukasta ja jännittävää. Ulosajoja tapahtui liian nopeasti eteneville ja hitaammat jäivät voittajan kyydistä!🙂 9. Luokkalaisille kaksi robottikertaa oli mukavaa perehtymistä ohjelmointiin ja ohjelmoinnin logiikkaan sekä sensoreiden toimintaan.

ScratchDuinoviivaseuraaja from Innokas Network on Vimeo.

8. luokkalaisten elektroniikan valinnaisaineryhmässä oli neljä Arduinosta kiinnostunutta oppilasta. He halusivat yrittää ScratchDuinon ohjelmointia C- kielellä. Oppilaat lähtivät pohtimaan ohjelmointikielen perusteita Arduino IDE- ohjelmalla. Aika nopeasti löytyi sopivaa materiaalia verkosta, josta kävi ilmi peruskäskyt ja ohjelmointikielen rakenne. Yhdessä katsoimme vielä mihin pinniin moottorit ovat kytkettyinä Arduino levyllä. Tämän jälkeen oppilaat laativat jo ohjelman jossa toinen moottori saatiin pyörimään. Robotti pyöri ympyrää ja onnistumisen ilo oli todellakin suurta!

Seuraavalla kerralla oppilaat saivat robotin jo kulkemaan eteenpäin ja pysähtymään. He asensivat myös sensorin ja aloittivat sen ohjelmoinnin. Motivoituneet oppilaat olivat todella innoissaan koodaamisesta ja siitä, että olivat näinkin pienellä harjoittelulla päässeet alkuun C- ohjelmointikielessä sekä saivat robotin liikkumaan ohjelman avulla.

Arduino C++ from Innokas Network on Vimeo.

Juha Kokkonen

Pohjois- Hervannan koulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s