Lappeenrannan Skinnarilan koulun ohjelmointitempaus keväällä 2016

Ohjelmoinnin tutor-oppilastoiminta – Lappeenrannan malli

Lappeenrannan Sammonlahden palvelualueen alakouluissa on lukuvuoden 2016-2017 aikana kokeiltu ohjelmoinnin tutor-oppilastoimintaa. Idea kokeiluun tuli Innokas-verkoston koordinaattorilta Minna Kukkoselta. Hän oli kokeillut tutor-oppilastoimintaa Espoossa ja saanut siitä hyviä kokemuksia. Innokas-verkoston aluekoordinaattori, Saimaan mediakeskuksen kouluttaja, Petja Pyykkönen toimi Sammonlahden alueen koulujen oppilaiden ohjaajana.

Ohjelmoinnin tutor-oppilastoiminnassa yhtä luokkaa koulusta koulutetaan paljon ohjelmoinnista. Tutor- oppilaiden tehtävänä on käydä opettamassa muita koulun oppilaita ohjelmoinnissa ja avustaa opettajia ohjelmointitunneilla. Oppilaita nimitetään ohjelmoinnin tutor-oppilaiksi. Nimitys ei nosta oppilaita muita ylemmäksi vaan kyse on vertaisoppimisesta.

Tutor-luokan opettajalla ei tarvitse olla etukäteistaitoja ohjelmoinnista. Tärkeämpää on, että hänellä olisi sosiaalisia taitoja, jotta hän voi jakaa luokan osaamista muille luokille koululla. Tutor-luokan opettaja oppii ohjelmoinnin asiat samalla kuin oppilaat. Koska etenemistahti on sovitettu viidesluokkalaisille, jokainen opettaja pystyy omaksumaan samat asiat. Opettajan tehtäväksi jää tilojen ja laitteiden organisointi koululla ja työskentelyrauhan ylläpito.

Pajat ovat aina kestoltaan kolme peräkkäistä oppituntia. Pajoissa on mukana Saimaan mediakeskuksen kouluttaja. Pajojen väleissä on välitehtäviä, jotka syventävät pajoissa opittua tietoa ilman lisäopetusta. Välitehtävissä tärkein tekijä on aika, jota oppilaat tarvitsevat asioiden omaksumiseen ja omien ohjelmointikokeilujen tekemiseen. Graafista ohjelmointia oppii erittäin hyvin kokeilevalla oppimisella eli annetaan oppilaille työvälineet ja aikaa kokeiluun. Työmenetelmä on niin motivoiva, että ulkopuolista ohjeistusta ei välttämättä tarvita, vaan tilaa voi antaa oppilaiden luovuudelle.

Kokeilimme Lappeenrannassa tutor-oppilastoimintaa eri vuosiluokilla ja erilaisilla tuntirakenteilla. Kokemusten perusteella alakoulussa erityisen hyvin tutor-oppilaiksi sopivat 5.-luokkalaiset. Kaikki oppilaat kolmannesta kuudenteen vuosiluokkaan innostuivat ohjelmoinnista, mutta viidesluokkalaisilla on riittävät alkutaidot ja heidän avustaan koulu pääsee nauttimaan vielä seuraavanakin vuonna. Ideana nimenomaan oli, että tutorit ehtisivät opettamaan muut koulun oppilaat ohjelmoimaan, ennen lähtöään koulusta.

Kokeilimme erilaisia tuntimalleja ja parhaaksi osoittautui alla oleva tuntijako. Lähtökohtana oli, ettei tutoreilla ole ennakkotaitoja ohjelmoinnista, minkä takia tutustuminen ohjelmointiin aloitettiin vaihteittaisia toimintaohjeita antamalla Bee-bot-roboteille ja tekemällä yksinkertaisia graafisia ohjelmia ScratchJr-sovelluksella. Toimintaohjeiden antamista jatkettiin seuraavalla kerralla Robogem-pelin avulla ja graafisessa ohjelmoinnissa siirryttiin Code.org-sivuston Koodituntimateriaaleihin. Kooditunnissa aihetta palveli erityisen hyvin Tähtiensota-teemalla kulkeva tehtäväkokonaisuus, koska se opetti oppilaat ohjelmoimaan oman pelin.

Tässä vaiheessa ohjelmoinnin perusteet alkoivat olla hallussa kaikilla tutoreilla. Kolmannella kerralla siirryimme tekemään omaa peliä Scratchillä tai Pyonkeella, riippuen käytettävästä laitteesta. Scratch toimii Windows-, Mac- ja Chrome-koneilla ja Pyonee iPadeillä. Kolmannen kerran lopuksi oppilaat saivat ensikosketuksen jonkin robotin ohjelmointiin. Parhaiten toimivat sellaiset robotit, joita voi ohjelmoida Scratchillä käyttäen esimerkiksi iPadin Tickle- tai Tynker-sovelluksia. Meillä oli käytössä Sphero-robotteja.

Kun oppilaat olivat ensin tutustuneet ScratchJr-sovellukseen, sen jälkeen Koodituntiin ja Scratchiin, siirtyminen englanninkielisiin iPad-sovelluksiin oli helppoa. Suurin osa kaikkien näiden ohjelmien skripteistä on värikoodattu samalla tavalla, jolloin oppilaat osasivat heti käyttää myös englanninkielisiä ohjelmia.

Neljännellä kerralla oli vuorossa ohjelmointitempauksen pitäminen koulun muille oppilaille. Tempauksessa oli useita pajoja, joissa oppilaat harjoittelivat ohjelmoinnin opettamista ohjaajan ollessa tukena. Kävimme myös muutamassa koulussa tässä vaiheessa kouluttamassa opettajia ohjelmoinnista ja tutor-oppilaat olivat opettamassa heitä. Tämä oli oppilaista erityisen hauskaa. Samalla opettajille vahvistui käsitys siitä, että ohjelmoinnin oppiminen on koulussa yhdessä oppimista, josta ei tarvitse tietää kaikkea mahdollista ja silti sen voi ottaa tunneilla käsittelyyn.

Lappeenrannan Skinnarilan koulun ohjelmoinin tutor-oppilaat opettamassa ohjelmointia koulunsa opettajille.

Lappeenrannan Skinnarilan koulun ohjelmoinin tutor-oppilaat opettamassa ohjelmointia koulunsa opettajille.

Viimeisellä kerralla ohjelmoimmme lisää robotteja. Käytimme tähän ajan säästämiseksi Spheroja ja Edisoneja, mutta tässä vaiheessa olisi voinut ottaa hyvin mukaan myös Lego Mindstorms -robotit.

Lappeenrannassa ohjelmoinnin tutor-oppilastoiminnasta saatiin erittäin positiivisia kokemuksia. Toimintaa aiotaan jatkaa syksyllä 2016 muissa Lappeenrannan kouluissa. Mietinnässä on myös samantyyppisen tutor-toiminnan järjestäminen muista aiheista, esimerkiksi tablet-laitteista. Myös Lappeenrannassa vierailulla olleet Joensuun mediakeskuksen kouluttajat innostuivat tutor-oppilastoiminnasta ja aikovat toteuttaa sitä Joensuun seudulla.

Petja Pyykkönen
Innokas-verkoston Lappeenrannan aluekoordinaattori
Kouluttaja, Saimaan mediakeskus
Lappeenrannan kaupungin kasvatus- ja opetustoimi

www.saimaanmediakeskus.fi
https://www.facebook.com/saimaanmediakeskus/
YouTube: urly.fi/wR6
Twitter: @petja_pyykkonen

Ohjelmointipajat

Kohde: Alakoulun 5.-luokkalaiset (Myös 4.-luokkalaiset mahdollisia, jos on ennakkotaidot hallinnassa.

Oppilaiden ennakkotiedot ja -taidot: Ennen pajoja käyty läpi koordinaatisto, kulman asteen mittaaminen ja geometriassa neliön, ympyrän, kolmion, yms. määritelmät. Perustaidot englanninkielestä.

Pajat 5 x 3h

1. Bee-bot ja ScratchJr ja nopeimmille iPad-sovelluksia

Välityö: Tutorit käyvät opettamassa taidot 1.-2.-luokkalaisille tai esikoululaisille.

2. Robogem ja Code.org

Välityö: Oppilaat pelaavat Robogemin vaikeampaa Funktio-versiota ja etenevät Code.org-tehtävissä

3. Scratch/Pyonkee ja ensikosketus ohjelmoitavaan robottiin (Sphero tai Edison)

Välityö: Parannellaan Scratch-ohjelmaa

4. Ohjelmointitempaus koululla 3.-6.-luokkalaisille sisältäen 3-4 pajaa edellisten pajojen teemoista.

5. Robottien ohjelmointi (esim. Sphero tai Edison)

Tavoite: Saada robotti liikkumaan geometristen kuvioiden mukaisesti.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s