Hour of Code Lumijoen koulussa

Viimeviikolla 5-9.12 oli kansainvälinen koodituntiviikko, Hour Of Code, johon koko Lumijoen peruskoulu osallistui. Koulupäivien aikana jokaisella luokalla oli viikon sisällä ainakin yksi kooditunti. Kooditunneilla opettivat Erasmus+-projektissa mukana olevat 9 – luokkalaiset oppilaat. Projektilaiset myös tiedottivat projektista isossa koko koulun aamunavauksessa ja olivat vastuussa koodiviikon onnistumisesta yhdessä projektia vetävien opettajien sekä luokka-asteiden opettajien kanssa.
Erasmus+-projektin tarkoitus on opettaa nuorille koodausta ja tietoturvaa. Projekti on Euroopan Unionin rahoittama ja näitä projekteja toimii useampia. Lumijoen koulun projektin nimi on App2d@te. Koulumme toimii yhteistyössä kolmen ulkomaalaisen koulun kanssa. Jokaisessa koulussa projekti toimii siten, että projektin nuoret opettelevat erilaisia koodausohjelmia ja opettavat näitä myöhemmin koulun oppilaille ja opettajille.

arironkainenharjoittelee ellaeskolajessicaheinanen lego-robot-017 lego-robot-021scratchlego-robot-051
Tuntien sisältöä oli pohdittu etukäteen oppilaiden iän ja taitotason mukaan. Esimerkiksi 0-2 luokkalaiset opettelivat koodausta Code.org sivustolla tekemällä Angry Birds -teemaisia harjoituksia. He olivat myös aiemmin harjoitelleet kyseisellä sivustolla ja beebottejen parissa. Beebotit ovat yksinkertaisesti ohjelmoitavissa olevia ampiaisen näköisiä robotteja. Eskarit harjoittelevat näiden avulla koodauksen alkeita koodausviikon ulkopuolella.
3-4-luokat harjoittelivat Kodu-ohjelman käyttöä. Kodu on helppo koodausohjelma, jolla voi luoda omia pelejä ja maailmoja valmiiden työkalujen avulla. 5-7 -luokkalaiset harjoittelivat Scratch-nimistä animaatio-ohjelmaa, jolla voi tehdä lyhyehköjä 2D-animaatioita. Hahmot ja maailman voi piirtää itse tai käyttää omia valokuvia, mutta ohjelmalla on myös laaja valikoima valmiita vaihtoehtoja.
8 – luokkalaiset harjoittelivat Lego-robottien käyttöä. Ensin lego-robotit täytyy rakentaa nimensä mukaan legoista ohjeiden mukaan, sitten ne kytketään tietokoneeseen ja ohjelmoidaan siellä mm. liikkumaan ja soittamaan musiikkia. Niiden muisti täytyy tyhjentää käytön jälkeen. Lego-robotit ovat jo haastavampia, ja oikeat mittasuhteet täytyy ottaa huomioon robottia liikuttaessa, ettei se törmää mihinkään. Tietotekniikan tunneilla myös yhdeksännet luokat ovat kokeilleet Lego-robottien ohjelmoimista.

scratch1 scratch2
Koodituntiviikolla yhdeksännen luokan kooditunti oli vapaa. ATK-tunneilla oli käyty mm. Kodua, Scratchia ja Alicea. Alice on haastava animointiohjelma, jolla voi toteuttaa pitkiä ja hyvin tarkkoja animaatioita. Kuten Scratchissä, hahmot ja maailma voivat olla täysin itse luotuja tai ohjelman erittäin laajasta valikoimasta valittuja. Koodituntiviikolla yhdeksäsluokkalaiset saivat vapaasti valita koodausohjelmista mieluisan tai harjoitella Code.org sivustolla, josta löytyy myös haastavia ja vieraskielisiä harjoituksia.
Viikon jälkeen Erasmus+-projektilaiset ovat keränneet oppilailta ja opettajilta palautetta ja mielipiteitä Hour Of Code –viikosta. Koodituntiviikko meni erittäin sujuvasti kaikkien joustaessa ja sai monia innostumaan koodaamisesta koulussamme entistä enemmän. Vastaava viikko järjestettiin myös viime vuonna ja toivottavasti tullaan järjestämään jatkossakin.

Sonja Halonen, Erasmus-tuutori, 9.luokka/ Lumijoen koulu

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s