Koodausta saksalaisille leirikoululaisille

Teimme keväällä 2017 yhden luokan kanssa leirikoulun Berliiniin. Tänä syksynä sieltä oli tulossa meille vastavierailulle 22 oppilasta ja kolme opettajaa. Yksi päivä oli suunniteltu käytettäväksi koulullamme, muu aika pääasiassa luonnon helmassa nuorisotoimen leirikeskuksessa Asinsaaressa. Micro:bit -koulutuksessa saimme ajatuksen, että voisimme ottaa Micro:bitit heidän koulupäivän ohjelmaan.

Otimme alkuun koulussamme Micro:bitit käyttöön 9A-luokan kanssa luma-matematiikassa. Käyttöönotto oli helppoa ja niillä pelailu tuntui sujuvan oppilailta hyvin. Ensimmäisen kaksituntisen jälkeen kerroin oppilaille, että heistä olisi tarkoitus löytyä oppilaita apuopettajiksi saksalaisten vierailulle. Loppujen lopuksi kyseisestä luokasta kolmasosa osallistui aktiivisesti muuhun ohjelmaan leirikeskuksessa ja vain kaksi oli innokkaina apuopettajiksi. Pyysimme lisäapua neljältä StarT-tapahtumaan Lego-robotteja ohjelmoineelta oppilaalta (kolmelta eri luokalta). Yksi heistä olikin voittanut oman Micro:bitin ja testaillut sitä jo kotona itsekseen. Muut tutustuivat Micro:bitteihin siesta-välitunneilla sekä kerran vapaaehtoisesti oppituntiensa jälkeen. Näille ohjelmointia jo harrastaneille Micro:bittien haltuunotto oli erittäin helppoa ja mielekästä. Micro:bitit oli myös helppo antaa mukaan, jos oppilas halusi harjoitella kotona.

Etukäteen oppilaat harjoittelivat tekemällä mm. kivi-sakset-paperi -pelin, käyttämällä radiotoimintoa ja ohjelmoiden valmiista projekteista löytyneen ohjeen avulla “hot or cold” -pelin.

dav

Hot or cold -pelin majakka löytymässä

Saksalaisten vierailun koittaessa tutor-oppilaamme jakautuivat kahteen eri luokkaan, jolloin kolmea suomalaista oppilasta kohden tuli kymmenkunta saksalaista. Opettaja piti kummallekin ryhmälle alustuksen, jonka jälkeen he saivat tunnukset, joilla kirjautua Google Classroomiin. Classroomissa oli jaettuna tehtävänantoja ja ohjeita. Suomalaiset oppilaat kiersivät auttamassa sekä Classroomin käytössä että ohjelmoinnissa. Kaikille saksalaisille oli yhteensä reilu kaksi tuntia Micro:biteillä ohjelmointia. Muun ohjelman jälkeen heillä oli valinnaista ohjelmaa yhden oppitunnin (45 min) verran. Neljä oppilasta valitsi vielä EV3 Lego-robottien ohjelmoinnin.

saksalaiset vieraat ja tutor-oppilaat

Suomalaiset tutor-oppilaat ohjaamassa saksalaisten leirikoululaisten Micro:bit-kokeilua.

Haastattelemani oppilaat olivat kiinnostuneita Micro:biteistä ja kertoivat, ettei heillä ole ollut mitään vastaavaa omassa koulussaan. Eräs oppilas oli niin vaikuttunut, että kysyi voisiko saada yhden Micro:bitin omaksi. Onneksemme Micro:bitit ovat niin edullisia, että koulullemme on ostettu toiset kaksikymmentä kappaletta ja olemme myös saaneet muusta lähteestä pari lahjoituksena. Näin pystyimme laittaa hyvän kiertämään ja lahjoittaa innostuneelle saksalaisoppilaalle oman Micro:bitin kotiin vietäväksi ja koulussa esiteltäväksi.

Ohjelman suunnittelussa oli suunnaton apu, että asiaan oli perehtynyt kaksi opettajaa, eikä kaikki ollut vain yhden opettajan vastuulla.

Riikka ja Olli-Jussi Rissanen, Sammonlahden koulu (7-9 lk), lappeenranta

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s