Robottinopat matematiikan opiskelussa

Mikkelin lyseon 8. luokkalaiset ottivat micro:bit-robotit vastaan mielenkiinnolla ja kokeilunhaluisina. Muutaman tunnin tutustumisen ja kokeilujen jälkeen oppilaat saivat tehtäväkseen suunnitella ”arpakuution” annettuun matemaattiseen peliin. Nopan suunnittelussa huomioitiin todennäköisyyksiä ja pohdittiin erisuuruisten- ja merkkisten lukujen sopivuutta peliin, ja tietysti: pelin voittamiseen. Jokainen pari suunnitteli ja toteutti omanlaisen noppansa ja osallistui sillä peliin kokeilujakson viimeisellä tunnilla.

Suurin osa oppilaista olisi mielellään jatkanut micro:bitin kannassa työskentelyä ja ryhtynyt suunnittelemaan erään oppilaan sanoin ”oikeita robotteja”. Tässä vaiheessa lukuvuotta kuitenkin aikataulut pakottivat meidät siirtymään ainakin toistaiseksi takaisin perinteisemmän matematiikan pariin. Micro:bitit eivät kuitenkaan siirtyneet kaapin perälle pölyttymään vaan vain hetkeksi lepäämään…

Positiivisin, vaikkakin aikataulun rajoittamin kokemuksin

Olli Alamäki, matemaattisten aineiden lehtori, Mikkelin lyseo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s