Ohjelmoinnin perusteita Micro:biteilla

Elokuun koulutuksen innoittamana otin Micro:bitit käyttöön heti lukukauden alussa kolmella 8-luokkalaisten tietotekniikan valinnaiskurssilla. Oppilaita kursseilla oli yhteensä 36 ja suurin osa heistä oli jo harrastanut jonkinasteista ohjelmointia, mutta osalle ohjelmoinnin peruskäsitteet olivat vielä alussa uutta. Tarkoituksena olikin tutustuttaa oppilaat ohjelmoinnin maailmaan ja peruskäsitteisiin, mihin Micro:bitit sopivat hyvin.

Käyttöönotto oli helppoa ja suurin osa oppilaista eteni nopeaan tahtiin. Ensimmäiset ohjelmat sisälsivät LED-animaatioita, “klikkeripelejä”, reaktiopeli, musiikkisoittimia ym… Erityisesti pelien tekeminen kiinnosti oppilaita ja osa alkoi työstämään omaa peliprojektia. Toki joukkoon mahtui myös niitä oppilaita, joille ohjelmointi ei ollut (ainakaan vielä) se oma juttu.

Ohjelmoinnissa tarvittavat peruskäsitteet (toistolauseet, ehtolauseet, muuttujat, funktiot) saimme nopeasti haltuun tekemällä yksinkertaisia ohjelmia (noppa, KPS, askelmittari, pullonpyörittäjä, väistelypeli). Oppilaiden luovuus tehtävissä tuli hyvin esille, sillä osa työsti tuntien projekteja itsenäisesti eteenpäin ja lisäsi niihin esimerkiksi musiikkia kaiuttimien avulla ja moninpelin mahdollisuuksia radiota käyttäen. Käytimme myös Micro:bitteihin rakennettuja antureita ja ohjelmoimme esimerkiksi lämpö-ja valomittarin, joka ilmoittaa äänimerkeillä lämpötilan ja valotason. Oppilailta saadun idean mukaan kehittelimme myös musiikkisoittimen, joka vaihtoi taajuutta valotason, lämpötilan tai kallistuksen perusteella.

Oppitunneilla käytin yleensä jonkin verran aikaa yksityiskohtaiseen opastukseen videotykin välityksellä, mutta pääsääntöisesti kiertelin luokassa ohjaajana ja selvittelin oppilaiden kanssa mahdollisia virheitä koodissa. Halusin korostaa oppilaiden aktiivista roolia. Osalle tämä toimikin paremmin. Kaipasimme oppilaiden kanssa koodieditoriin parempaa työkalua osoittamaan virheelliset rakenteet koodissa, mutta samalla oppilaiden kyky ratkaista itsenäisesti ongelmia kehittyi.

Yksi mieleen jääneistä projekteista oli murtohälyttimen rakentaminen. Päätin tässä vaiheessa asettua hieman takavasemmalle ja katsoa, kuinka pitkälle oppilaat pääsivät omin avuin. Kiihtyvyysmittari, xyz-koordinaatisto ja vertailuyhtälöt osoittautuivat monille hankaliksi, mutta nämäkin esteet selvitimme hienosti pienen opastuksen jälkeen. Yksi oppilas vei ideaa myös eteenpäin ja rakensi hälyttimen, joka lähetti radion kautta signaalin toiselle Micro:bitille kun toista Micro:bittiä liikuteltiin (Kuvat 2. ja 3.)

Viimeisenä projektina oppilaat suunnittelivat oman ohjelman, joka myös arvosteltiin. Itsenäinen työskentely onnistui pääsääntöisesti hyvin. Seuraavassa esimerkkejä oppilaiden projekteista:

  • Kompassi
  • Peli, missä kerättiin satunnaisiin paikkoihin ilmestyneitä pisteitä
  • Animaatio (tanssiva robotti, joka soitti samalla “We like to party”-melodiaa
  • Lämpö-ja valohälytin (Ohjelma, joka varoitti liian matalasta tai korkeasta lämpötilasta/valotasosta) (Kuva 1.)
  • Lootbox (Ohjelma, jossa avataan satunnaisia laatikoita, joista saatu rahamäärä vaihteli satunnaisesti)
  • Reaktiopeli (Pelaaja saa pisteen jos painaa oikeaa painiketta)
  • Morsetin (Kaksi Micro:bittiä voi viestiä keskenään morse-aakkosilla) (Kuva 4.)
  • KuumaPeruna (Ohjelma valitsee satunnaisen odotusajan, ja kun se on ohi, näytölle tulee led, joka ilmoittaa että kuumaperuna osui sinun kohdallesi)
  • Musiikkisoitin (Se soittaa randomisti jonkun nuotin (CDE), kun sitä kallistaa. Halutessasi voit myös päättää itse mitä nuottia näistä Microbit soittaa. A-painikkeesta E, B-painikkeesta D ja A+B-Painikkeista C. Lisäksi se näyttää sen ledin, mitä nuottia soittaa.)
  • Space Game/Avaruus Peli (Pelissä liikutetaan hahmoa ja väistellään tulevaa vastustajaa)

Uskon, että oppilaat saivat projektien myötä käsitystä siitä, millaisia taitoja ohjelmoinnissa tarvitaan. Oli miellyttävää havaita, kuinka oppilaiden luovuus pääsi valloilleen ja paikoitellen pääsimme ns. “flow”-tilaan. Kevätlukukaudella kokeilemme mahdollisesti Micro:bittiä uudelleen innovaatioprojektin muodossa ja rakennamme Micro:biteistä toimivia laitteita.

Kuva 1. Oppilaan työ: Valotasoon ja lämpötilaan reagoiva hälytin

Kuva 2. Oppilaan työ: Murtohälyttimen vastaanottimen koodi

Kuva 3. Oppilaan työ: Murtohälyttimen lähettimen koodi

Kuva 4. Oppilaan työ: Morsettimen koodi

Hannu Suvanto, Jokirannan koulu, Ylivieska

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s