Micro:bit Unelma huoneeni

Unelma huone

Ajankäyttö

Toteutimme Micro:bit hankkeen 9lk valinnaisessa atk:ssa toteuttamaan ohjelmoinnin osiota. Pohjustimme lohko-ohjelmointiaajattelua muutamilla tunnilla Scratchiä. Tämän jälkeen tutustuimme micro:bitin ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin 4 x 2h, jonka jälkeen käytimme 4 x 2h ryhmätyönä oman unelma huoneen luomiseen.

Unelma huone

Toteutimme projektin Innokas-koulutuksessa esitellyn Keksimisen pedagogiikkaa mukaellen. Annoimme oppilaille vapauksia poistua teemasta oma huone, ainoa rajoitus oli että huoneen piti mahtua tyhjään A4-kopiokone laatikkoon. Syntyi leiripaikka nuotiolla, pari tehdasrakennusta ja omia huoneita.

Projektista tuli laaja-alainen ja olisi voinut hyvin tehdä vielä laaja-alaisemman. Osa oppilaista oli kuvataiteessa tutustunut Sketchup 3D-piirto-ohjelmaan, joka olisi ollut varsin osuva työkalu huoneen suunnitteluun.  Oppilaat työstivät rekvisiittaa teknisen- ja tekstiilityön tuella.

Oma huone

 

Oma huone

Nuotio

Opettajien kokemus

Oppilaat olivat innostuneita ja oli mukava värkkäillä ja askarrella käsillä. Opettajakin joutui päivittämään tietojaan mm. transistorin toiminnasta.

Valovastus ja micro:bit

Servomoottori ja micro:bit

Osa oppilaista oli syksyllä käynyt 9lk sähköopin ja osalle se oli vasta tulossa ensi keväänä. Osa toiminnoista olisi ollut mahdollista toteuttaa yksinkertaisemmallakin virtapiirillä  ilman micro:bitiä (paristo, kytkin, ledi, etuvastus), mutta nyt kaikki toiminnot kulkivat sen kautta.  Jääkaappi, jossa valo syttyy oven avattaessa ei varmaan olisi onnistunut ilman micro:bittiä.

Jääkaappi jonka valo syttyy ovea avattaessa.

 

Valmiit huoneet

Tehdas

Oppilaan kokemus (Aaro Seppänen)

ATK-valinnaisryhmissä opetellaan ohjelmointia!

Syksyn aikana koulumme ATK-ryhmät ovat tutustuneet koodaamisen maailmaan BBC:n kehittämän Micro Bitin avustuksella. Kehitysalustaa onkin käytetty opetuksen tukena ympäri maailmaa esimerkiksi Iso-Britanniassa, Islannissa ja Singaporessa.

Koulumme oppilaat ohjelmoivat Micro Bitille muun muassa toimivan kompassin, kivi-paperi-sakset -pelin sekä valovastuksella varustetun LED-lampun. Lopputyönä oppilaat rakensivat muutaman hengen ryhmissä pahvilaatikkoihin pienoishuoneita huonekaluja myöten. Projektissa oppilaat käyttivät Micro Bittejä valaistuksen ja muiden toimintojen aikaansaantiin. Kuvia huoneista on nähtävissä aulan lasivitriinissä.

Oppilaiden mielestä Micro Bitillä ohjelmointi oli helppoa ja hauskaa sekä mukavaa vaihtelua normaaliin koulunkäyntiin. Yli 80 prosenttia oppilaista kertoi myöhemmin kyselyssä Micro Bitin lisänneen heidän kiinnostustaan tietotekniikkaa ja ohjelmointia kohtaan.

Aaro Seppänen, 9b

 

Tua Nikula & Teemu Takio Nummepakan koulu Aurajoen yksikkö, Turku, 9lk

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s