Syksyn Micro:bit-kokeilut Pohjiksessa

Micro:bitit ovat pelastaneet monta oppituntia tänä syksynä. Alkusyksystä meillä oli kone- ja kirjautumisongelmia, joka aiheutti haasteita tietotekniikan tuntien toteuttamiseen. Suunniteltua sisältöä ei voinut toteuttaa ohjelman puuttuessa, joten piti kehittää varasuunnitelma. Onneksi oli Micro:bitit, jotka istuivat hyvin kaikkien niiden kurssien sisältöihin, joissa niitä käytettiin. Ja onneksi Micro:bitit toimivat minkä tahansa koneen kanssa.

Heti alkusyksystä kaikki tietotekniikan ryhmäni eli kyseisen valinnaisen valinneet 8lk ja 9lk saivat käyttää Micro:bitejä. Oppilaiden joukossa oli sekä ohjelmointia aikaisemmin kokeilleita kun ensimmäistä kertaa ohjelmoinnin parissa olevia. Laitteen yksikertainen ulkoasu hämmensi ensi alkuun oppilaita, mutta käytön helppous ilahdutti heitä suuresti. Pääasiallisesti ohjelmointiin käytettiin lohko-ohjelmointia.

Näytin heille nopeasti perustoiminnallisuudet sekä ohjelman tekemisen ja sen jälkeen he saivat vapaat kädet loppuajaksi. Työskentelyssä käytettiin vain 10 minulla käytettävissä olevaa Micro:bitiä eli pääsääntöisesti työskentely toteutettiin pari- tai ryhmätyöskentelynä. Ainoat lisäosat meillä olivat kaksi hauenleukaa eli saimme tarvittaessa kytkettyä kuulokkeet laitteeseen.

Näillä käyttäjillä ei ollut aikaisempaa ohjelmointikokemusta.

Ihanaa oli nähdä näiden alkutuntien aikana, että kaikki oppilaat suhtautuivat kokeiluihin innostuneesti ja innostuivat kokeilemaan erilaisia sisältöjä ja ratkaisuja pelkkää Micro:bit-alustaa käyttäen.

Yhdeksännen luokan pitkän tietotekniikan ryhmien kanssa teimme pidemmän projektin Micro:bitien kanssa. Tutustumisen jälkeen he muodostivat ryhmät ja lähtivät itse miettimään, mitä he voisivat laitteella tehdä. Ideoita haettiin niin Micro:bitin omien projekti-ideoiden joukosta kuin YouTubenkin maailmasta. Pienimuotoinen rakentelu oli mahdollista, mutta pääsääntöisesti idea piti olla toteutettavissa pelkällä Micro:bitillä. Monenlaisia juttuja saatiinkin syntymään. Muutama oppilas kokeili jopa omatoimisesti Python-kielellä ohjelmointia, vaikka tuo ohjelmointikieli on vasta keväällä varsinaisena sisältönä ohjelmoinnin osalta.

Aikaisempi ohjelmointikokemus nopeutti ohjelmointiympäristön käyttöönottoa ja antoi enemmän aikaa omille kokeiluille ja ideoille.

Opettajan näkökulmasta Micro:bitit ovat hyvä työväline aloittaa ohjelmoinnin harjoittelua. Niillä saa heti jotain näkyvää syntymään – vaikka vaan sen kuvion siihen led-näyttöön. Ohjelmointiin käytettävä alusta on myös hyvä, koska se on nettipohjainen. Ohjelmoinnin opetus ei tyssää siihenkään, että koneelle pitäisi saada asennettua jokin sovellus. Ideapankkeja ja materiaalia löytyy netistä runsaasti eli oppilaat saavat haettua ideoita työskentelyynsä, jos heille ei heti synny jotain omaa kristallinkirkasta ideaa.

Haasteina on käytössä olevien Micro:bitien määrä. Toki koulumme sai niitä 20, mutta puolet niistä on toisella opettajalla eivätkä näin ollen käytössä oppituntien kohdalla. Lisäksi lisäosat antaisivat paljon lisää laitteen käyttöön. Toki laitteiden kanssa enemmän toimiessa alkaa varmaan syntyä ideoita, mitä kaikkea voi näiden kanssa käyttää. Hyvä ominaisuus on myös se, että laite tukee useita eri kieliä ja näin tarjoaa eri ikäryhmille ja erilaisia ohjelmointitaustoja omaaville omalle tasolleen sopivan työvälineen.

Kunpa vaan itsekin ehtisi käyttää välineitä enemmän ja tutkia ja opetella, mitä kaikkea sillä voikaan tehdä. Ohjelmointialustaankin pitäisi itsekin ehtiä paremmin syventymään, jotta voisi tarjota oppilaille vielä enemmän tukea ja ideoita. Yhdessä opiskellen toki olemme syksyn aikana opetelleen oppilaiden kanssa erilaisia ominaisuuksia hyödyntämään.

Miten jatkossa: keväällä, kunhan olemme ehtineet käydä lohko-ohjelmointia ja ohjelmallista ajattelua vähän enemmän, teemme kasien kanssa vähän laajemman Micro:bit-projektin. Ja eiköhän näitä tule käytettyä myös muiden opetusryhmien kanssa, antavathan ne esim. fysiikkaankin taas uuden työvälineen käyttöön. Ja itse yritän pitää silmät ja korvat auki uusien ideoiden ja oppien saamiseksi. Itse olen hankkimassa ryhmieni käyttöön Inventors Kit:n eli vähän lisäosia ja yhteistyössä muutaman muun opettajan kanssa lähdemme etsimään, löytyykö sopimustoimittajilta sopivia komponentteja käytettäväksi ja näin saadaan laajennettua laitteiden käyttöä ja muodostuvia lopputuotteita.

Anne Laitinen ja Pohjoispuiston koulun tietotekniikan 8lk ja 9lk valinnaisryhmien oppilaat, Hyvinkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s