STEAM ja Maker-kultuuri, digitoritapahtuma 6.3.

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan henkilökuntaa ja opiskelijoita kokoontui 6.3. digitoritapahtumaan Minervatorille. Päivän teemana oli STEAM ja Maker-kulttuuri Suomessa ja maailmalla. Tapahtuman tarkoituksena oli syventää ymmärrystä teemoihin liittyen ja päästä myös itse kokeilemaan iltapäivän toiminnallisissa työpajoissa.

IMG_2788

Innokas-verkoston Laura Salon alustuksen jälkeen Kati Sormunen kertoi STEAM:sta (science, technology, engineering, arts, math) ja Maker-kulttuurista. Näiden kahden linkitys Innokas-verkoston toimintamalliin innosti usean osallistujan ottamaan esityksestä valokuvia.

Jokainen työpajaa vetävä piti viiden minuutin pitchin aiheeseensa liittyen. Tämän jälkeen osallistujat jaettiin ryhmiin ja ryhdyttiin töihin.

Työpajojen aiheina olivat: digiloikka kuvataideopetuksessa (Martina Paatela-Nieminen), FUSE, STEAMOK&UMI-Sci-Ed (Ari Myllylä), Maker- ja keksintöpedagogiikka (Sini Riikonen), ohjelmointi ja robotiikka osana innovaatiokasvatusta (Kati Sormunen) sekä luonnontieteitä kokeillen – digittä vai digin kaa? (Merike Kesler)

Pajoissa käytiin vilkasta keskustelua aiheisiin liittyen ja osallistujat pääsivät myös itse kokeilemaan. Osallistujat pääsivät vaihtamaan kokemuksiaan toistensa kanssa ja ainakin muutamassa pajassa myös pajojen vetäjät saivat uusia ideoita osallistujilta.

FUSE-pajassa osallistujat saivat itse testata FUSE-haasteita, jolloin tutuksi tuli myös oppilaiden näkökulma. FUSE-pajassa keskusteltiin myös siitä, onko amerikkalaisperäisen FUSEn toimivuus Suomessa ideaali vai kaipaisiko se jotakin muokkausta. Opetuksessa eri aineille varattujen tuntimäärien todettiin vaikuttavan siihen, miten pitkälle oppilaat innostuvat tekemään omia kokeilujaan ja luomaan uutta.

img_2793.jpg

Kuvataiteen pajaan Marttiina oli rekrytoinut opiskelijoitaan esittelemään vr-laseja ja osallistujat kokeilivat Tilt Brush –sovelluksen käyttöäVR-lasit kiinnostivat osallistujia ja pajaan oli välillä tunkua ovelle asti. 

Ohjelmointi ja robotiikka –paja innosti osallistujat ideoimaan innovaatioprosessin käyttöönottoa opetukseensa. Kati Sormunen esitteli Innokas-verkoston luoman mallin, joka auttaa opettajaa lähtemään liikkeelle mahdollisesti uudenlaiseen projektityöskentelyyn. Pajassa esiteltiin sekä kokeiiltiin myös Micro:bitiä.

IMG_2798.JPG

Luonnontieteiden pajassa osallistujat pääsivät asennoitumaan kokeelliseen luonnontieteiden opiskeluun erilaisten työkalujen avulla. Paja sisälsi tiedekasvatus-pedagogiikkaa ja toi esille uusia tapoja opettaa lapsille kokeilemisen ja havainnoimisen avulla tapahtuvaa oivaltamista.

IMG_2799.JPG

Maker ja keksintöpedagogiikka -pajassa Sini kertoi C4Lab-hankkeesta käytännön tasolla ja yhteisöllisestä keksimisestä sekä siitä, miten Maker-kulttuuria tuodaan osaksi opetussuunnitelman mukaista opetusta.

Osallistujina Digitori-iltapäivässä oli pääosin tiedekunnan väkeä sekä opiskelijoita. Mukaan mahtui myös vierailevia tutkijoita, joita kiinnosti digiteknologian käyttö suomalaisessa koulussa ja opetuksessa ja osa pajoista pidettiinkin monikielisinä. Yleisesti pajoissa puhututti se, miten erilaista keksimiskulttuuria tuodaan kouluihin, miten se upotetaan osaksi muuta opetusta ja miten tuotehankinnat rahoitetaan. Oleellisena STEAM ja Maker-kulttuurin tuomisessa kouluihin nähtiin oppilaiden oman luomisen herättäminen.

Iso kiitos paikalla olleille ja pajojen vetäjille! Toivottavasti mahdollisimman moni sai uusia työkaluja ja näkemyksiä tapahtumasta mukaansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s