Micro:bit-projekti Kauksulla Tampereella

Kaukajärven koulun 7.luokan kanssa teimme Micro:bit -projektit. Mukana oli kaksi opettajaa vuorotellen. Ensimmäisellä tunnilla oppilaat tutustuivat Micro:biteihin opettajan ohjaamana, mutta sitten he alkoivat itsenäisesti harjoitella perustehtäviä kuten noppa, kivi-paperi-sakset ja kompassi. Parin tunnin peruskäytön jälkeen oppilaat jakautuivat ryhmiin pareittain/kolmisin ja alkoivat suunnitella omaa projektiaan. Oppilaiden annettiin vapaasti miettiä aihe ja miten he siihen liittävät Micro:bitin käytön. Projekti toteutettiin teknisen työn luokassa, jolloin oli käytössä luokasta löytyvät tarvikkeet ja välineet Micro:bitien lisäksi.

Oppilaat rakensivat ja ohjelmoivat projektejaan innokkaasti. Joissain ryhmässä selvästi joku oli innokkaampi rakentamaan projektiin liittyvää esinettä ja joku taas ohjelmoimaan Micro:bitiä, mutta monessa ryhmässä kaikki tekivät sekä projektiin liittyvää esinettä että ohjelmoivat. Kaksi ryhmään yhdistyi yhdeksi ryhmäksi poissaolon ja samantyyppisen työn vuoksi. Muuten projektit valmistuivat pareittain/kolmisin. Suunnitteluun käytettiin n.4 tuntia aikaa ja toteuttamiseen, raportointiin ja esittämiseen n.6 tuntia.  Oppilaat tekivät pienen kirjallisen raportin OneNoteen ja esittivät koko ryhmälle oman tuotoksensa.

Oppilaiden valitsemat projektiaiheet ja lyhyet työn selitykset olivat:

  • Microbit-shakkipeli: peliä pelataan laudan, pelinappuloiden ja kahden microbitin avulla, joista nähdään aika, millä nappulalla liikutaan ja mihin suuntaan liikutaan.
  • Kahvinilmoittaja: kahvikone painaa nappulaa A, joka lähettää merkin toiselle microbitille. Tähän tulee viesti, että kahvi on valmista
  • Kaksintaistelu: Pystyt liikuttamaan pelaajaa näppäimillä A ja B. Pelaajan pitää väistellä randomisti liikkuvia panoksia, joita vihollisesi ampuu sinua kohti. Pelin voittaa se, joka saa ensimmäisenä kolme pistettä.
  • Bender Mauto: auto, jossa välkkyy led-lamppu sen liikkuessa.
  • Kolmen toiminnon Micro:bit: A=Lämpömittari, B=Ajastin ja Ravistus=Askelmittari
  • Kaukaa käynnistettävä ajastin: 60 sekunnin ajastin kahdella microbitillä, joista toinen käynnistää ajan ja toinen näyttää sen.
  • Kello: Toinen näyttää tunnit ja toinen minuutit.

Työskentelyn aikana oppilaat törmäsivät joihinkin ongelmiin esim. miten asettelevat Microbitin työhönsä, miten käynnistävät työn toiminnan, miten Micro:bitin kello saadaan pysytettyä ajassa jne. Kuitenkin kompromissien kautta kaikki saivat työnsä toteutettua mukavasti. Projektin lopuksi teetetyssä omassa itse-ja vertaisarvioinnissa oppilaat kertoivat hyödyntäneensä erilaisia taitoja: koodaamista, ohjelmointia, tiedonhakua, matematiikkaa, pelin kehitystä ja päättelyä. Puolet oppilaista kertoi kantaneen vastuuta projektistaan ja muut ilmoittivat ottaneensa osaa kykyjen mukaan. Alla on poimintoja oppilaiden vastauksista kysymykseen, missä asioissa ryhmäsi onnistui hyvin, entä huonosti:

  • ”Kaikissa joten kuten”
  • ”Rakentamisessa onnistuttiin hyvin ja koodauksessa ei niin hyvin”
  • ”Koodaamisessa eikä missään huonosti”
  • ”Me onnistuttiin sen ulkonäön ja toimivuuden kanssa, mutta koodaus kesti kauan ja siinä oli vaikeuksia.”
  • ”Oli hyvä idea mutta toteutus ei mennyt putkeen”
  • ”Onnistuimme hyvin ohjelmoinnissa ja kuorien tekemisessä. Mikään ei mielestäni mennyt huonosti.”
  • ”Ryhmä onnistui hyvin mielestäni kaikessa”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s