Microbitillä ohjelmoinnin alkuun

Olemme käyttäneet microbittejä ensisijaisesti seiskojen kanssa. Meidän matematiikan opettajista 2 oli Helsingin koulutuksessa syksyllä 2017 ja myöhemmin syksyllä loput neljä opettajaa saivat koulutuksen. Lisäksi keväällä osallistumme kaikki microbitin jatkokoulutukseen, jonka jälkeen tarkoitus on keväällä jatkaa ja syventää microbittien käyttöä. Tähän mennessä noin 250 oppilasta on päässyt kokeilemaan Microbittejä. Tämä on mielestäni aivan todella hieno lukema.

Kerron Microbit-kokemuksia oman seiskaluokan ryhmäni näkökulmasta. Ohjelmointi oli suurelle osalle täysin ennestään vieras asia. Osalla taas oli alakoulukokemusta lähinnä Scratchistä. Etenkin tytöistä suurella osalla ei ollut kokemuksia lainkaan ohjelmoinnista.

Toteutimme kuuden tunnin ohjelmointijakson ennen joulua ja toisen kuuden tunnin jakson loppukeväällä. Koska ohjelmointi oli vierasta, päädyimme 3 + 3 rakenteeseen harjoittelemalla aluksi 3 x 45 min code.orgin tehtäviä ja tämän jälkeen 3 x 45 min microbittiä.

Microbittien kanssa emme tehneet tajunnan räjäyttäviä projekteja, mutta sitäkin mielenkiintoisempaa ja kiehtovampaa oli nähdä aidosti oppilaiden innostus, uskallus ja rohkeus lähteä koodaamaan. Code.orgissa oppilaat pääsivät jo hieman jyvälle, mutta tässä vaiheessa muutama tyytyi vielä sivustaseuraajan rooliin. Microbit taas toi konkreettisen tuntuman ja viimeisetkin oppilaat halusivat oman robotin ja onnistuivat koodaauksessa. Iloitsin siitä, että jokainen sai onnistumisen kokemuksia.

Harjoittelimme ensimmäisen Microbit-tunnin ihan sen peruskäyttöä ja nopan sekä kivi-sakset-paperin koodausta. Toisella tunnilla kokeiltiin radion toimintaa ja viimeisellä tunnilla oppilaat saivat kokeilla omia ohjelmia. Syntyi muun muassa musiikkia, liikkuvaa kuvaa, yksinkertainen napinpainalluspeli ja radiolähetys.

Oppilaiden kommentteja kuunnellessa tuntui, että nyt ollaan asian ytimessä. Oikeaa konkreettista tekemistä ja väline, jolla tuotoksen näkee heti. Oppilaiden innostus oli suurta ja toivottiin, että voitaisiin jatkaa microbittien käyttöä. Myöskin välitunnit kuluivat luokassa koodaillen omia tuotoksia loppuun.

Keväällä on tarkoitus jatkaa microbittien käyttöä. Ensi vuodelle tilaamme oheismateriaalia, moottoreita, ledejä, johtimia, kaittimia ym, jotta voimme toteuttaa omat ideamessut. Lisäksi jokainen koulumme matematiikan opettaja oikein säteili microbit-koulutuksen jälkeen ja tällä hetkellä meillä on hyvä innostunut tiimi jatkamaan microbittien käyttöä myös tulevina vuosina – etenkin kun syksyksi saamme oheismateriaalia. Pakko myöntää, että odotan jo innolla ensi syksyä ja koulumme ideamessuja!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s