Lumijoella innostuttiin Thinglinkistä

Lumijoen peruskoulun ala-asteella opiskelimme viidesluokkalaisten kanssa yltissä kevätlukukaudella Eurooppaa. Jakson päätteeksi jokainen sai valita yhden Euroopan maan, johon tutustuisi paremmin. Maasta tehtiin Thinglinkillä esittely, jossa täytyi olla linkki vähintään yhteen kuvaan, videoon, nettisivuun ja lisäksi tekstiä. Thinglinkin käyttöä oli harjoiteltu muutama tunti ja oppilaat oppivat sen nopeasti.

Valmiit työt jaettiin Padlet-seinällä. Jokainen toi seinälle oman esityksensä linkin. Oppilaat oli jaettu neljän hengen ryhmiin. Ryhmän jäsenet katsoivat linkin kautta toisten ryhmäläisten esitykset ja antoivat kommenttikenttään positiivista palautetta työstä. Jos ehti, sai toki katsoa muidenkin ryhmäläisten tuotoksia ja kommentoida niitä. Kotitehtäväksi tuli esitellä oma työ vanhemmille ja vanhemmat kuittasivat kotitehtävän tehdyksi kommentoimalla lapsensa työtä kommenttikenttään.

Oppilaat työskentelivät tehtävän parissa innokkaasti ja pitivät tällaisesta työskentelytavasta. Toukokuussa käytimme Thinglinkkiä vielä historian projektiin.

Kahdeksannen luokan valinnainen tietotekniikan ryhmä sai itselleen kiinnostavan tietotekniikan tehtävän. Tehtävänä oli suunnitella matka ja laatia matkalle budjetti. Juuri tähän saumaan saimme käyttöömme ThingLink-ohjelmiston pilotin. Päätimme yhdistää ThingLinkin käytön matkasuunnitteluprojektiimme ja oppilaat saivat tehdä kuvitteellisen matkakertomuksen ThingLinkiä käyttäen. Rajana oli vain mielikuvitus, kun oppilaat toteuttivat kertomuksia matkoista ympäri maailman.

Käytän tässä esimerkkinä muutamaa matkakertomusta. Ensimmäinen matkakertomus oli matkakertomus Balille. Alla olevassa kuvassa on oppilaan tekemä Thinglink, jonka pohjana oli Balin kartta. ThingLinkin avulla karttaan on lisätty niin sanottuja hotspoteja, jotka voivat olla kuvia, tekstiä, videota tai linkkejä. Oppilaat kuvasivat tätä tekniikkaa käyttäen kuvitteellisen matkansa eri vaiheita tehden matkakertomuksesta multimediaesityksen.

Haastavinta käytännön työskentelyssä oli ThingLinkiin kirjautuminen. Kirjautumisessa oli monta eri vaihetta (valitse edu ja kirjaa ryhmän tunnus jne) ja lisäksi oppilailta vaadittiin salasanan muistamista. Salasanan sai valita ensimmäisellä kerralla, mutta esimerkiksi eräs oppilas kieltäytyi kokeilemasta ThingLinkiä, koska kertoi, ettei voi muistaa enää yhtään salasanaa pakollisten lisäksi. Joten häneltä testaaminen jäi kokonaan tekemättä. Kirjautumisen jälkeen ensimmäinen kysymys oli, että mitä nyt ja kerroin pääpiirteittäin, että ensin tulee valita pohja kuva, johon sitten voi alkaa lisäämään hotspoteja. Tämän jälkeen ThingLinkin käyttö sujui näppärästi.

Valmis tuotos jaettiin käyttäen ThingLinkin kanavaa. Tein oman kanavan nimellä 8-luokkalaisten matkakertomukset ja oppilaat jakoivat oman tuotoksensa kanavalle. Näin kaikki saman aihepiirin ThingLink-sivustot näkyvät yhdellä kertaa.

Kokeilimme myös ThingLink-kuvien jakamista Padletin kautta. Tämä olikin hyvä ratkaisu, sillä Padletissa pääsee myös kommentoimaan toisten tekemiä sivuja.

Elina Korhonen 5AB ja Maija Metso yläkoulun tietotekniikka
Lumijoen peruskoulu

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s