Thinglinkillä uutiset maailman kartalle

Pääsimme toteuttamaan mielenkiintoisen uutisseurantaprojektin koulumme seiskojen kanssa kevään aikana. Projektin aikana kerättiin uutisia eri maanosista omalle uutiskartalle. Jokainen oppilas koosti uutisia omalle kartalleen, jotka opettaja tarkisti viikoittain. Uutisia oli tavoite kerätä 5 kpl/maanosa, merkitä uutinen oikealle paikalleen maailman kartalla ja kertoa siitä pääasiat ja kokiko uutisen mielenkiintoiseksi tai tärkeäksi.

Teimme yläkoulun seiskojen kanssa karttaprojektin ThingLinkillä. Projekti aloitettiin Thinglinkin käyttöönotolla oppitunnin aikana, jolloin jokainen oppilas loi oman karttapohjan Thinglinkiin ja kävimme läpi alustan käyttöä. Oppilaat kopioivat opettajien laatiman uutiskarttapohjan itselleen, missä oli mukana myös ohjeistus ja arviointikriteesit projektille, ja täydensivät siihen uutisia eri maanosista. Lisäsimme uutisia ohjatusti kartoille myös muutaman kerran tämän jälkeen ja tarjosimme ohjausta välituntisin projektin suhteen.

Oppilaiden kokemukset Thinglinkistä olivat vaihtelevia. Iso osa koki Thinglinkin käytön kankeaksi. Työskentelemme pääsääntöisesti tietokoneilla, joiden kohdalla oppilaat valittavat suhteellisen tasaisesti tekstien katoamisesta, minkä huomasimme ohjaamisten yhteydessä itsekin. Uutiskartan täydentäminen tällaisenaan koettiin suurimman osan porukan mielestä työlääksi, joten pienempi määrä uutisia olisi jatkossa parempi. Toki uutisseurannan lisäksi oppilaille ei annettu muuta kotitehtävää projektin aikana, joten työskentely oppiaineen muiden aiheiden parissa tapahtui oppituntien aikana eikä kuormittanut kotitehtävin uutiskarttaprojektin lisäksi.

Thinglinkiä pystyi täydentämään myös puhelimella, mutta sen käyttö oli huomattavasti kankeampaa. Puhelimella kuvaan lisätyt linkit oli vaikea saada oikealle kohdalle, joka karttatyöskentelyssä oli suhteellisen merkittävää.

Thinglink oli sopiva alusta tämän kaltaiseen koontiin ja laajensi oppilaiden maailmankuvaa jonkin verran, kun uutiset tuli sijoittaa oikealle paikalleen ja maanosittain. Koemme, että tämänkaltainen työskentely voisi toimia jatkossakin ja näkisimme sen soveltuvan erityisesti ryhmätöiden ja interaktiivisen opetusmateriaalin tekemiseen.

7 lk maantiedon opettajat
Ritaharjun koulu

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s