Lautapelit ohjelmoinnin ja 3D-suunnittelun innoittajina

Kontiolahden Kirkonkylän koulun 5B-luokkalaiset suunnittelivat loppusyksyn valinnaisaine- eli Mukava-tunneilla ryhmätyöskentelynään lautapelejä. Pelilauta, pelin idea, teema ja säännöt olivat ryhmäläisten vapaasti suunniteltavissa ja toteutettavissa. Peli-ideat vaihtelivat Suomi-visasta monimutkaisempiin kortti-lautapeliyhdistelmiin.

Kun pelilaudat olivat valmiit, oppilaat tutustuivat 3D-suunnitteluun Tinkercadin kautta. Osalle tämä oli ensimmäinen kerta ja kokemukset olivat pääasiassa hyvin myönteisiä. Innokkaiden ja luovien alkukokeilujen jälkeen tehtävänantona oli suunnitella jokaiselle ryhmäläiselle peliin sopivat, persoonalliset pelinappulat, jotka tulostettiin koulun 3D-tulostimella.

Seuraava vaihe lautapelien suunnittelussa oli yhdistää Micro:Bit omaan peliin tavalla tai toisella. Micro:Bit-ohjelmointiin tutustuminen tehtiin iPadeilla Micro:Bit-Apin avulla, mikä osoittautui varsin toimivaksi ratkaisuksi. Alussa tutustuminen oli hyvin pitkälle mallioppimista ja valmiiden ratkaisujen kopioimista. Hiljalleen oppilaat alkoivat itsekin kokeilla erilaisten vaihtoehtojen ja käskyjen vaikutusta oman virtuaali-Micro:Bittinsä toimintaan.

Kun ohjelmoinnissa oltiin päästy ensiaskeleista eteenpäin, otettiin käyttöön jokaiselle ryhmälle oikeat Micro:Bitit. Yhteydenpito iPadin ja Micro:Bitin välillä toteutettiin Bluetooth-yhteyden avulla, mikä toimikin varsin hyvin. Varsin nopeasti lapset huomasivat että huolellinen etukäteissuunnittelu sekä testaaminen virtuaali-Micro:Bitillä on tärkeää ennenkuin ohjelman ajaa Bluetooth-yhteyden kautta oikealle piirikortille.

Viimein lautapelien, nappuloiden ja ohjelmointien valmistuttua peleillä myös pelattiin. Lasten kokemukset projektista olivat hyvin myönteisiä ja osa oppilaista halusi harjoitella 3D-suunnittelua sekä Micro:Bitin ohjelmointia myös vapaa-ajallaan!

Jari Kukkonen, Kontiolahden Kirkonkylän koulu

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s