Thinglinkit Suomen eläinten talvehtimisesta (Karhunmäen koulu, Joensuu)

Aluksi harjoittelimme Thinglink-sovelluksen käyttöä kolmosluokissa tekemällä pienemmät esitelmät Suomen linnuista. Oppilaat innostuivat kovasti helposta tavasta esittää tietoa mukavassa visuaalisessa muodossa. Oppilaat omaksuivat nopeasti sovelluksen käytön.

Varsinainen projekti tehtiin pareittain eläinten talvehtimisesta. Parit arvottiin rinnakkaisluokista, koska halusimme samalla vahvistaa luokkien yhtenäisyyttä. Aluksi sovittiin projektisuunnitelma ja käytettävissä oleva aika. Parit saivat valita itseään kiinnostavan Suomessa talvehtivan eläimen, josta he alkoivat etsimään tietoa. Osa tiedonhausta hoidettiin kotona. Työnjako hoidettiin ryhmissä sisäisesti pienellä ohjauksella. Samassa yhteydessä kävimme läpi tekijänoikeuksia ja lähteiden merkintää ja merkitystä.

Valmiit työt oppilaat upottivat luokan Pedanet-sivuille, josta jokaisen tuli käydä tutustumassa ja antamassa rakentavaa palautetta muiden töistä. Lopuksi lapset täyttivät projektista itsearviointilomakkeen, jossa he joutuivat miettimään ja arvioimaan projektityötä ja työskentelyään sen parissa.

Muutamia lainauksia itsearvioinneista:

  • Mitä teit?
    • Etsin tietoa ja editoin.
    • Kirjoitin, etsin tietoa ja laitoin kuvia.
    • Kirjoitin vihkoon tietoja kirjasta ja ipadistä. Etsittiin tietoa majavasta?
  • Miten jaksoit keskittyä tekemiseen?
    • Jaksoin keskittyä, kun se työ oli kiinnostava.
    • Keskityin lukemaan kirjaa ja kaikkea muuta. Se oli kiinnostava eläin.
    • Keskityin tekemiseen omasta mielestäni hyvin
  • Oletko tyytyväinen lopputulokseen?
    • Olen tyytyväinen työhöni
    • Olen tyytyväinen, vaikka ei saatu yhtä juttua kirjoitettua.
    • Siitä tuli mahtava, juuri sellainen kuin halusin.
  • Mitä tekisit jatkossa toisin?
    • Laittaisin enemmän tietoa
    • En ole aivan varma, laittaisin enemmän tietoa.
    • Yrittäisin tehdä isomman teoksen.
  • Miten yhteistyö parin kanssa sujui?
    • Yhteistyö sujui mahtavasti!
    • Yhteistyö onnistui erinomaisesti eikä tullut mitään riitoja.
    • Hyvin, meillä oli kivaa ryhmässäni.
  • Mikä oli parasta?
    • Kokeilla Thinglinkiä.
    • Parasta oli videoiden etsiminen.
    • Parasta oli kaikki.
  • Mikä oli haastavinta?
    • Etsiä tietoa netistä ja löytää videoita.
    • Haastavinta oli löytää talvehtimisesta se, missä se eläin talvehtii.
    • Pedanettiin siirtäminen.

Kuten oppilaiden kommenteista huomaa, niin projekti oli oppilaiden mielestä innostava ja negatiivisia kommentteja itse työstä tai sovelluksesta ei tullut lainkaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s