Innokas verkostossa koulun toimintaa kehitetään kokonaisuutena ottamalla huomioon teknologian monipuolinen käyttö koulun toimintojen kehittämisessä. Lähtökohtana toiminnassa on Innokas-verkostossa vuosien varrella kehitetty Innovatiivisen koulun malli. Mallissa kiinnitetään kokonaisvaltaisesti huomiota tekijöihin, joihin koulussa tulee käytännössä pureutua toimintatapojen muutoksen aikaansaamiseksi. Innovatiivisen koulun toiminnan kehittämisen keskiössä on 2000-luvun oppija, joka omaksuu työelämässä ja vapaa-aikana tarvittavan osaamisen (2000-luvun taidot) eli
- luovan ja kriittisen ajattelun sekä oppimaan oppimisen taitojen hallinnan
- innovointi ja tutkimuksen tekemisen taitojen sekä yhteistyötaitojen hallinnan
- työskentelyssä tarvittavien työvälineiden, kuten teknologian, käytön hallinnan
- työskentelyn erilaisissa työskentelytilanteissa
- motivaation ja halun käyttää tietoa.
Olennaista on oppilaiden, opettajien ja yhteistyöverkoston toimijoiden osallisuus koulun toiminnan suunnittelussa ja toiminnan toteuttamisessa; opettajat, oppilaat, vanhemmat ja yhteistyökumppanit kehittävät yhdessä koulun toimintaa. Yhdessä kehitettyjä tapoja testataan käytännössä ja testattuja tapoja levitetään eteenpäin muun muassa verkoston kouluissa, opettajien koulutuksissa, tapahtumissa ja sosiaalisen median kautta. Tärkeässä roolissa toiminnassa ovat Innokas-tutor oppilaat. Opettajat esimerkiksi kouluttautuvat yhdessä koulun tutoroppilaiden kanssa. Tutoroppilaat ohjaavat toisia oppilaita ja verkoston aikuisia, toimivat aikuisten tukena levitettäessä toimintatapoja ja malleja koulussa ja koulun verkostoissa.