Tekoälyyn tutustumista pakopelin avulla

Sain tehtäväkseni laatia Robotiikkaturnaukseen lisätehtäväksi pakopelin tai muun pelillisyyttä hyödyntävän pisteen. Koska olen itse käyttänyt omassa työssäni kieltenopettajana digitaalisia, Forms-pohjalla toteutettuja pakopelejä, oli se maailma jo hieman tuttu. En ollut kuitenkaan koskaan itse tehnyt kyseisen kaltaista peliä.

Pyysin ChatGPT:ltä ideaa ja taustatarinaa. Sain seuraavanlaisen tekstin:

Tervetuloa Salaperäiseen Laboratorioon, tekoälypeliin, jossa ratkot arvoituksia. Tämä peli yhdistää tekoälyn ja mysteerien ratkaisemisen!

Olet nuori tutkija, joka on saanut kutsun salaiseen laboratorioon. Tiedemies Dr. A.I. Turing on kehittänyt uudenlaisen tekoälyn, joka kykenee ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia. Laboratoriossa on kuitenkin tapahtunut jotain kummallista – Dr. Turing on kadonnut, ja laboratorio on täynnä vihjeitä ja salaisuuksia.

Pyysin myös ChatGPT:tä tekemään kuvan tohtorin työhuoneesta

Otin ideoita näkemistäni pakohuonepeleistä ja laadin erilaisia ”lukkoja”, joihin oppilaiden piti keksiä vastaus. Oikean vastauksen avulla he pääsivät sitten aina seuraavalle tasolle. Upotin peliin myös Innokas! -sivuston videoita ja kuvia, joista oppilaat saattoivat oppia tekoälystä.

Viimeisen lukon avattuaan oppilaat ”löysivät” tohtorin ja saivat nähdä hänestä ChatGPT:n luoman kuvan.

Viimeisenä ja parhaana motivaattorina kaikki pelin ratkaisseet saivat palkinnoksi tikkarin.

Alkuperäinen peli: https://forms.gle/Jnp1H1iFp2DGyLE29

Erasmus+ vieraille tehty englanninkielinen versio, jossa tavoitteena on oppia kestävästä kehityksestä: https://forms.gle/eNFZNeRPiqkrMCwK6

Testasin pelien toimivuutta muutaman 8lk ryhmän kanssa ja myös 5lk oppilaiden kanssa. Tämä olikin tarpeen, sillä aluksi tekemäni lukot olivat liian vaikeita ja pelissä oli muutama tekninen ongelma. Nopeimmat oppilaat selvittivät pelin hienosti 45 min oppitunnin aikana.

Marjatta Koskenkangas, Laurentius-koulu (YK), Lohja

Jätä kommentti