Suomen Robotiikkayhdistys haastoi yhteistyössä Innokas-verkoston ja yhteistyöyritysten kanssa esi-9.luokkalaiset osallistumaan järjestyksessään toisen kerran ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa”– kilpailuun. Ensimmäinen haaste järjestettiin syksyllä 2016 ja tämä toinen nyt syksyllä 2017. Oppilaita haastettiin keksimään uusia tulevaisuuden robotti-innovaatiota ja kertomaan ideoistaan vapaavalintaisella tavalla. Tämän syksyn haasteeseen osallistui ilahduttava määrä 0-2, 3-6 ja 7-9 luokkalaisten ryhmiä.
Merkille pantavaa monissa robottiprojekteissa oli niiden laaja-alaisuus. Useat projektit oli rakennettu hienosti uuden ops:n mukaan monialaisten oppimiskokonaisuuksien näkökulmasta: projekteissa lähdettiin usein liikkeelle aiheeseen johdattelusta & arjen haasteista ja edettiin ideointivaiheista yhteissuunnitteluun ja yhteiskeksimiseen sekä töiden esittelyyn eri areenoilla. Jyväskylä normaalikoulun opettaja kuvaa projektin monialaisuutta seuraavasti: ” Projekti oli loistava oppimiskokonaisuus, jossa laaja-alaiset tavoitteet ja useat oppisisällöt nivoutuivat yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi”
Toimintaa kuvaavissa videoissa näkyy selkeästi toiminnan ja keksimisen ilo, innostus ja yhteistyötaitojen harjoittelu. Innostuksen ja oppimisen ilon kuvauksia löytyy myös projektikuvauksista. Sammonlahden koulun opettaja kirjoittaa: “Pyrimme hyödyntämään monipuolisesti erilaisia teknologisia taitoja projektin eri vaiheissa ja tässä onnistuimmekin kohtuullisesti. Prosessi oli hyvin opettavainen ja riemunkiljahduksiltakaan ei vältytty!” Vanttilan koulun opettaja kirjoittaa samasta teemasta puolestaan seuaavasti: ”… eräskin ekaluokkalainen, joka ei millään olisi jaksanut yhtä koulupäivää, sanoi viimeisellä tunnilla robottityöskentelyn loppuessa, että päivä oli liian lyhyt ja olisi saanut kestää vielä viisi tuntia”
Viime vuotiseen tapaan oppilaiden ideat tulevaisuuden roboteista linkittyivät paljolti heidän omasta arjestaan nouseviin haasteisiin tai tarpeisiin. Rajakylän 2A-luokkalaiset ideoivat muun muassa Mummorobotin, joka olisi erittäin monitaitoinen, kuten mummot ovat. Mummorobotit odottaisivatt lapsia koulun aidan vieressä, saattaisivat kotiin, tekisivät välipalaa, lukisivat ja leikkisivät sekä auttaisivat läksyissä ja kotitöissä. Kun taas Lappeen koulun oppilaat ideoivat ympäristön suojeluun liittyvän Mikromuovinkerääjärobotin.
Osa töistä saa kilpailun tuomareilta erityiskiitosta yhteistyökumppaneiden kuten vanhempien ja muiden asiantuntijoiden osallistamisesta projekteihin. Tästä esimerkkinä ote Neilikat-ryhmän projektiraportista: ”Robotit valmistettiin erilaisista materiaaleista, joita sai tuoda mm. kotoa. Näin roboteissa on käytetty kierrätysmateriaaleja ja ne ovat osa kestävää kehitystä. Robottien valmistukseen osallistuivat myös vanhemmat lasten kanssa. Lapsi toimi työnjohtajana ja aikuinen sai toimia lapsen apurina.”
Myös Suomi 100-teema oli esillä projektitöissä, Vanttilan koulun opettaja kirjoittaa: ”Ajatuksena oli pohtia näin Suomi 100-juhlavuonna, millainen robotti Suomi 200-vuonna palvelisi ihmisiä.”
Suomen Robotiikkayhdistys ja Innokas-verkosto kiittää lämpimästi kaikkia haasteen vastaanottaneita opettajia ja kekseliäitä Suomen tulevaisuuden tekijöitä ja robotti-innovaatioita keksineitä oppilaita ja oppilasryhmiä!
Syksyn 2017 Innokas-haaste / palkitut ryhmät
Eskari – 2. luokka | |||
1. sija | Kalevalan koulu, Pohjantien yksikkö, 1A ja 2A, Kuopio | Rapi -robotti | 300€ lahjakortti robotiikkahankintoihin |
2. sija | Hepopuiston päiväkoti, Neilikat eskariryhmä, Vantaa | Useita robottiprojekteja | 300€ lahjakortti robotiikkahankintoihin |
3. sija | Vanttilan koulu, 1A, 1B ja 1C -luokat, Espoo | Useita robottiprojekteja | 300€ lahjakortti robotiikkahankintoihin |
Erityismaininta | Korian koulun 2.B, Kouvola | Monitaitoinen ohjelmointirobotti | 100€ Lahjakortti robotiikkahankintoihin |
3. – 6. luokka | |||
1. sija | Huovilan alakoulu 5. luokka, Muhos | Arthur robottiapuri | VEX IQ / Lego EV3 aloituspakkaus |
2. sija | Friisilän koulun 5.luokka, Espoo | Useita robottiprojekteja | VEX IQ / Lego EV3 aloituspakkaus |
3. sija | Lappeen koulu, 5A&5B, Lappeenranta | Mikromuovirobotti | VEX IQ / Lego EV3 aloituspakkaus |
Erityismaininta | Karhen koulu, luokat 3-6, Ylöjärvi | Automaattikastelukannu | 100€ Lahjakortti robotiikkahankintoihin |
7. – 9. luokka | |||
1. sija | Sammonlahden koulu 7A-luokka, Lappeenranta | Sirkkoja ruuaksi -robottijärjestelmä | Luokkaretki vapaavalintaiseen robotiikkakohteeseen |
Erityismaininta | Matias Rintakoski, Turku | Tulevaisuuden robotiikkaa | 100€ Lahjakortti robotiikkahankintoihin |
Sarjojen voittajien robotiikkainnovaatiot videoina
Eskari-2 luokat / Rapi-robotti / Kalevalan koulu, Pohjantien yksikkö, 1A ja 2A, Kuopio
3-6 luokat/ Arthur robottiapuri/ Huovilan alakoulu 5. luokka, Muhos
7-9 luokat/ Sirkkoja ruuaksi -robottijärjestelmä/ Sammonlahden koulu 7A-luokka, Lappeenranta
Innostunein terveisin ja jo syksyn 2018 haastetta suunnitellen,
Innokas-verkoston ja Suomen Robotiikkayhdistyksen haastetoimikunta
Jyrki Latokartano, Joni Andersin ja Tiina Korhonen
Paluuviite: Nyt saa tuulettaa!!! – Sammontekno